kat01 Marco da Spoleto

Marco da Spoleto: alterfrontale, 1270'erne, 83 x 185 cm

 

Den hellige moder med barn troner midt i forntalet i mandorla omgivet af engle på hver side. Maria ser ud til højre, mens Jesusbarnet på hendes skød ser lige frem, idet han løfter højrehånden til velsignelse og holder en skriftrulle i den anden. Tronen, de sidder på, er i siderne udformet som evangelistsymboler, henholdsvis okse og ørn. Omkring Marias hoved en detaljeret, perlestukken glorie, mens Kristusbarnets er glat. Begge guldbelagt.

På hver side af mandorlaen med madonna og barn er fire billedfelter, fordelt i et øvre og et nedre plan. Øverste motiv til venstre forestiller julenat. Maria ligger på en sarkofaglignende briks med Jesusbarnet strålende i krybben foran. Et får og en ko står opstillet umiddelbart til venstre, mens Josef befinder sig på ydmyg afstand bag ved dyrene. Over sceneriet en klar, guldbelagt Bethlehemstjerne.

Til højre i samme billedplan er en skildring af Bartholomæus' martyrium. To bødler er i færd med at flå den hellige mand levende. Han står iført lyst lændeklæde med armene bundet op over sig. Bødlerne bærer store baretter på hovederne, grå kofter, grønne, tætsiddende bukser og sylespidse støvler. Begge ses i profil. Bartholomæus i kvart profil. Den ene bøddel har hæftet noget til sit bælte, der ligner et garnnøgle. Muligvis er det et opviklet tov. Rummet er et borgstueinteriør med flisegulv i kvadratiske felter, et rundbuet vindue i baggrunden og røde vægge til begge sider. Farverne er i nogen grad dekomponerede i dette billede.

Nederste venstre motiv forestiller Jesus, der fremstilles i templet. Barnet troner på en piedestal, foran ham ypperstepræsten med meget høj hovedbeklædning i tre opsatser med nedhængende, gyldne kvaster samt en mørk kappe, der dækker hele kroppen. Armene stikker ud af ærmegabene i siderne. Han holder hænderne op foran barnet med håndfladerne vendt mod denne i en velsignende gestus. Ejendommeligt er det, at Jesus flankeres til venstre af en engel og ikke som sædvanlig af sine forældre. Denne skikkelse er tilføjet stor pragt i fremstillingen.

Til højre i dette plan er skildret en scene fra Sct. Stefans liv. Han føres frem for kongen, der sidder på en trone. To soldater flankerer helgenen, den ene holder i det reb, hvormed Stefans håndled er bundet sammen, alle tre ser i retning af kongen. I baggrunden et højt spidsbuet vindue med skrå krydsende sprosser. Væggene er holdt i rosa, gulvet har mønster med dyremotiver.

Tilhøjre for det centrale madonnamotiv findes tilsvarende to gange to fremstillinger af scener fra evangelierne samt helgenlegenderne.

Øverste plan til venstre: korsfæstelsen. Jesus og de to røvere hænger på tau-formede kors. Skiltet med bogstaverne INRI er derfor anbragt på en tynd træliste over frelserens hoved. Ved korsets fod står i den traditionelle opstilling Maria og Johannes samt Maria Magdalene knælende. Endvidere soldaten der rækker Jesus isopstænglen. I baggrunden ses Jerusalem med bymure og tårne.

Til højre i øverste plan: Skt. Laurentius' martyrium. Den hellige mand tortureres på en sort rist over gløder. Den nøgne krop er tegnet med kraftige markeringer af brystkasse, mellemgulv, ligesom knæene er påfaldende skarpt trukket op i stregen. To bødler på hver side af risten med redskaber, der ligner bådshager. Interiør af samme slags som helgenbillederne til venstre for madonna. Her er det spidsbuede vindue imidlertid udfyldt med et glasmaleri af rent ornamental karakter.

Nederste række til venstre: opstandelsen. Frelseren svæver over en sarkofag, hvor låget er skubbet til side. Han løfter et spyd i sin venstre hånd med lang, mørk od og splitflag i den anden ende. Sin højrehånd holder han åben ud mod beskueren for at vise sårmærket. Glorien om hans hoved er usædvanlig ved at have lange stjernetakker. På jorden ligger tre soldater i panser og plade. De er tegnede med vidtåbne øjne.

Nederste række til højre: Skt. Agnes på bålet. Den hellige kvindes martyrium er skildret til højre i billedfeltet. Hun står bundet til en pæl, mens flammerne slikker op ad hende. Til venstre et lam. Legenden beretter, at Agnes kort efter sin død viste sig for sin familie med et lam ved sin side.